Jeff Noon

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Jeff Noon
Jeff noon.jpg
Data i miejsce urodzenia 24 listopada,1957
Droylsden
Narodowość Anglia
Ważne dzieła Wurt
Strona domowa

Jeff Noon (urodzony w 1957 w Droylsden w Anglii) jest pisarzem i autorem scenariuszy, którego dzieła charakteryzują się bogatą grą słów i fantastyczną tematyką. Twórczość Noona nawiązuje do dzieł Lewisa Carrolla i Jorge Luisa Borges'a. Noon umieszczał miejsce większości swoich opowiadań i powieści w rodzinnym Manchesterze - do czasu gdy w 2000 roku przeniósł się do Brighton.

Pierwsze powieści napisane przez Noona łączą się w cykl powiązany wspólnymi postaciami i tłem. Przyjęło się go nazywać "Vurt", nawiązując do tytułu pierwszej powieści. W ramach cyklu ukazały się kolejno Wurt (Vurt, 1993); Pyłki (Pollen, 1995); Automated Alice (1996) (będąca jednocześnie trzecią częścią cyklu "Vurt" oraz kontynuacją Alicji w Krainie Czarów oraz O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra Lewisa Carrolla); oraz Nymphomation (1997). Jednak biorąc pod uwagę bieg fikcyjnych wydarzeń, kolejność wygląda następująco: Automated Alice; Nymphomation; Wurt oraz ostatecznie Pyłki. Wurt (1993)

Wurt to historia Scribble'a, który wraz ze swoim "gangiem" - Stash Riders, poszukuje Desdemony, swojej zagubionej siostry.Wurt to nazwa narkotyku w postaci alternatywnej rzeczywistości wspólnie doświadczanej przez jego użytkowników, który zażywa się ssąc różnokolorowe piórka. "Wurt" to sny, mitologie i wyobrażenia zbiorowe ludzkości, które stały się "prawdziwe" na zasadzie bliżej niewyjaśnionej przez autora. Powieść wygrała w 1994 roku Nagrodę Artura C. Clarke'a za najlepszą brytyjską powieść science-fiction.

Pyłki to sequel Wurta, w którym trwa konflikt między światem rzeczywistym i wurtualnym. W opisach świata wurtualnego można odnaleźć nawiązania do mitologii greckiej, w tym do Persefony i Demeter, rzeki Styks i Charona oraz Hadesu (reprezentowanego w powieści przez postać o imieniu John Barleycorn). Automated Alice (1996)

Noon nazywa Automated Alice "trequelem". Książka nawiązuje do dwóch sławnych dzieł Lewisa Carrolla, Alicji w Krainie Czarów oraz O tym, co Alicja odkryła po drugiej stronie lustra. W powieści Noona Alicja podąża do Manchesteru przyszłości. Nymphomation (1997)

Nymphomation jest prequelem Wurta. Noon opowiada historię loterii opartej na kościach Domino, na punkcie której zwariowali mieszkańcy Manchesteru, oraz grupy starających się zrozumieć jej tajemnicę. Jednocześnie książka tłumaczy mitologiczne tło trzech wcześniejszych książek. Needle in the Groove (2000)

Needle in the Groove to historia Elliota Hilla, basisty i byłego narkomana grającego w pubach rock do kotleta. Hill zostaje zaproszony do nowo powstałego zespołu, którego twórczość wykorzystuję nową technologię nagrywania. Zespół zmierza ku sukcesowi, do chwili zaginięcia jednego z członków. Poszukiwania rozpoczęte przez Hilla prowadzą go przez 40-letnią tajną historię muzyki. Falling out of Cars (2002)

Falling Out of Cars to powieść drogi mająca miejsce w niedalekiej przyszłości, w której upada cywilizacja oparta na informacji. Marlene, Henderson i Peacock podróżują po Anglii, starając się zebrać fragmenty lustra, które może być przyczyną zachodzącej katastrofy, na skutek której fakty i zjawiska przestają być wyraźne i zrozumiałe. Falling out of Cars jest dziennikiem ich zmagań, który stara się prowadzić Marlene.

Spis treści

Vurt

cykl Vurt

Powieści

  • Automated Alice (1996)
  • Needle in the Groove (2000)
  • Falling Out of Cars (2002)
  • Channel Sk1n (2012) - TV Ciało

Zbiory opowiadań

  • Pixel Juice (1998)

Omnibusy

  • Jeff Noon Omnibus (2001) [O]

Nonfiction

  • Cobralingus (2001)

Opowiadania

  • Artificially Induced Dub Syndrome (1995)
  • Blurbs (1997)
  • Alphabox ("The bookshop on Deansgate Boulevard...") (2000)
  • Super-Easy-No-Tag-Special (2000)
  • Fetish Booth #7 (2000)
  • Metaphorazine (2000)
  • Shed Weapons (2000)
  • Bug Compass (2000)
  • Dub Karaoke (2000)
  • Homo Karaoke (2000)
  • Qwertyphobia (2000) - Fobia Nowa Fantastyka 01 (304) 2008
  • Junior Pimp (2000)
  • Alphabox (in the mix) (2000)
  • Alphabox ("'What does he write about?'") (2000)
  • The Shoppers (2000)
  • The Cabinet of Night Unlocked (2000)
  • Solace (2000)
  • Pimp! - The Board Game (2000) - ALFONS! Gra planszowa Nowa Fantastyka 01 (304) 2008
  • Chromosoft Mirrors (V.4.2) (2000)
  • Cloudwalkers (2000)
  • Dub Blurbs (2000)
  • Tweedles (2000)
  • Product Recall - Marilyn Monroe (2000)
  • Xtrovurt (2000)
  • The Perfumed Machine (2000)
  • Instructions for the Use of (2000)
  • Getting Home Safely (2000)
  • Pixel Face (2000)
  • Stigmatica (2000)
  • Autopsy of a Hummingbird (2000)
  • From the Book of Nymphomation (2000)
  • Somewhere the Shadow (2000)
  • Call of the Weird (2000)
  • Dub Weird (2000)
  • The Charisma Engine (2000)
  • Spaceache and Heartships (2000)
  • Dubships (2000)
  • Specimens (2000)
  • Creeping Zero (2000)
  • Crawl Town (2000)
  • Orgmentations (2000)
  • Hands of the DJ (2000)
  • Bassdust (2000)
  • Events in a Rock Star's Limousine (2000)
  • Special Promotion - Hyper-Alice (2000)
  • The Silvering (2000)
  • Before it Disappears (2000)
  • Pixel Dub Juice (2000) - Pikselowa maska Nowa Fantastyka 11 (374) 2013
  • Night Shopping (2000)
  • No Rez (2015)
  • Insekt w głośniku Wurt. Okruchy z Pałacu Snów
  • Rzeka chmur Wurt. Okruchy z Pałacu Snów
  • Nieśpieszni buntownicy Wurt. Okruchy z Pałacu Snów

Źródło

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony