Annwn

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
LEKSYKON FANTASTYKI
fiction

ANNWN – znana także jako Annwfn, walijska nazwa zaświatów w mitolologii celtyckiej.

Rodowód

Annwn tłumaczy się w przybliżeniu jako nieświat. Odpowiednikiem tego miejsca w tradycji irlandzkiej jest sídhe.

Wyobrażenia Annwn

Podobnie jak do wszystkich celtyckich zaświatów, także do Anwnn śmiertelnik może znaleźć drogę – bądź to poszukując jej, bądź też trafiając tam przypadkiem. Działo się tak ponieważ świat realny i świat nadprzyrodzony przenikały się wzajemnie.

Położenia zaświatów w mitologii celtyckiej bywają więc rozmaite. Zaświaty mogły znajdować się na dalekich zachodnich morzach i wtedy znane są pod nazwą Wysp Szczęśliwych. Innym razem lokuje się w podmorskich królestwach bądź w podziemiach, w tym ostatnim przypadku często pod kurhanami. Nie inaczej dzieje się w przypadku Annwn. Kraina ta wyobrażana była to jako szklany pałac (Caer Wydyr), to jako Wyspa Upojenia (Caer Feddwid), wreszcie jako podmorski pałac (Caer Siddi). Annwn utożsamiany był także z królestwem, znajdującym się pod ziemią. Lokalizowano go w Glastonbury pod tamtejszym wzgórzem, znanym pod nazwą Tor. Annwn znajdowałby się więc tam, gdzie dopatrywano się także Avalonu.

Annwn ma typowe cechy krainy błogosławionych. Ten kto tam trafi nie zazna zmartwienia, cierpienia ani tym bardziej głodu. Jedzenia jest pod dostakiem i zgodnie z życzeniem, ponieważ w Anwnn znajduje się magiczny kocioł, źródło wszelkiej obfitości. Wymarzonej strawy nie otrzyma tylko zdrajca bądź tchórz.

Walisjka tradycja mówi o dwóch władach Annwn – Arawnie i Hafganie. Później natomiast, po pokonaniu Hafgana, o samym Arawnie.

Anwnn i Pwyll

Pokonać wroga Arawna, Hafgana, miał śmiertelnik Pwyll, władca Dyfed. Arawn powierzył mu na rok swojego królestwo pod opieką. Pywll rządził pod postacią Arawna i poza tym, że pokonał jego wroga, pozostał także całkowicie lojalny prawowitemu władcy. Dzięki temu zyskał sobie tytuł Pana Annwnn oraz przyjaźń Arawna. Ów – w podzięce – obdarował go także poza tytułem świniami, świętymi zwierzętami Celtów.

Anwnn a wyprawa króla Artura i Rycerzy Okrągłego Stołu

W walijskim eposie znanym pod tytułem Łupy z Annwn (Preiddeu Annwfyn), pochodzącym z Księdze Taliesina i datowanym na X wiek, opisana została wyprawa króla Artura i Rycerzy Okrągłego Stołu do Annwn właśnie. Celem owej wyprawy było zdobycie Kotła Obfitości, należącego do pana zaświatów. Chociaż po ciężkich trudach królowi Arturowi i Rycerzom Okrągłego Stołu powiodło się, to z trzech statków, które wyruszyły, ocalało tylko siedmiu ludzi.

Annwn a Graal

Znana z legend arturiańskich historia opowiedziana w Łupach z Annwn (Preiddeu Annwfyn) dała początek opowieściom o Graalu.

Literatura

  • Sacha-Piekło M., Zaświaty i krainy mityczne, Kraków 1999.
  • Matthews J., i Matthews C., Mitologia Wysp Brytyjskich, Poznań 1997.
  • Botheroyd S., i Botheroyd P.F., Słownik mitologii celtyckiej, 1998.
  • Monaghan P., The Encyclopedia of Celtic Mythology and Folklore, Nowy Jork 2004.
  • U.X.L. Encyclopedia of World Mythology, pod red. R. Parks, J. Stock, K. Hunt, USA 2009.
  • Encyclopedia Mythica, b.d., http://www.pantheon.org/.

(aut. Izabela Ozga)

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony