Edward Krüger

Z encyklopediafantastyki.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 46: Linia 46:
 
*[[Cuda wyspy tajemniczej]] (M. Arct, W. 1913)
 
*[[Cuda wyspy tajemniczej]] (M. Arct, W. 1913)
 
*[[Wyspa elektryczna]] (E. Wende, W. 1923)  
 
*[[Wyspa elektryczna]] (E. Wende, W. 1923)  
*[[Ludzie elektryczni]] (Wyd. „Świat", W. 1912)
+
*[[Ludzie elektryczni]] (Wyd. „Świat", W. 1912)  fragment w [[Śniąc o potędze]], także jako [[E. Kruk]]
   
+
 
 
==Utopie==
 
==Utopie==
 
*[[Palę Moskwę]] (S. Cukrowski, 1930)
 
*[[Palę Moskwę]] (S. Cukrowski, 1930)

Aktualna wersja na dzień 15:49, 21 maj 2014

Edward Krüger
Data i miejsce urodzenia listopad,1881
Warszawa
Data i miejsce śmierci 11 lipca 1935
Warszawa
Narodowość Polska


Edmund Krüger ur. w listopadzie 1881 w Warszawie. Pracował jako pomocnik drukarski. Mając 17 lat debiutował w „Bluszczu" nowelami i opowiadaniami. W latach 1904-1905 współpracował z „Kurierem Porannym" i „Przyjacielem Dzieci", później był urzędnikiem. W okresie 1922-1935 pracował W Wydziale Prasowym Komisariatu Rządu dla m. st. Warszawy. Autor kilkudziesięciu powieści historycznych (m.in. Przygody młodego ułana, 1911; Przez krwawe boje, 1911; W wąwozach Somosierry, 1912; Odnowiciel, 1915) oraz powieści współczesnych o tematyce wojennej (W odmęcie wojny, 1915; Dla ciebie Polsko, 1922).

Pisał pod pseudonimami Edward Jezierski i Janusz Kruk. Zmarł 11 lipca 1935 w Warszawie.

W dwudziestoleciu międzywojennym należał do najpoczytniejszych autorów książek dla młodzieży, zwłaszcza o tematyce fantastycznonaukowej: Władca przestworzy (M. Arct, W. 1912, dodatek do „Nowego Świata"); Zwycięzcy bieguna (M. Arct, W. 1912); Cuda wyspy tajemniczej (M. Arct, W. 1913); Wyspa elektryczna (E. Wende, W. 1923); Ludzie elektryczni (Wyd. „Świat", W. 1912).

Jego powieści nawiązywały, do popularnonaukowej prozy Juliusza Verne'a, Władysława Umińskiego, Erazma Majewskiego. Opowiadały o losach niezwykłych wynalazków i perypetiach uczonych, którzy zaprojektowali owe wynalazki - świadectwa panowania człowieka nad światem i nieokiełznanym żywiołem przyrody. Specyfiką fantastycznych utworów Krugera jest ich typowo polski charakter dostrzegalny zarówno w kreacjach bohaterów, jak i w realiach historycznych. Genialni wynalazcy kierują się idealnym, nieco rycerskim, romantycznym kodeksem honorowym, poświęcając życie w obronie swego narodu. Wychowawcze założenia powieści Krugera nie 'sprowadzają się do uniwersalnych, popularyzacyjnych opisów przyrody, osiągnięć wiedzy i techniki-ukazują emocje bohaterów działających w określonych warunkach społeczno-politycznych. „Cudowny wynalazek" jest symbolem potężnej siły, efektem wiedzy i pomysłowości inżyniera walczącego o niepodległość Polski, dźwigającego kraj z ruiny i zgliszcz wojennych. Postać inżyniera pełni istotne funkcje dydaktyczne: staje się wzorem bohatera przyszłości, ideałem dla młodego pokolenia.

Edmund Kruger jest także autorem kilku antyutopii przyszłościowych, w których polemizuje z ówczesnymi programami społeczno-politycznymi przedstawiając udramatyzowaną wizję rewolucji proletariackiej. Polemiką z powieścią Brunona Jasieńskiego Palę Paryż jest powieść Palę Moskwę (S. Cukrowski, 1930), krytykująca założenia ustroju komunistycznego. Podobny temat poruszają antyutopie A gdy komunizm zapanuje. Powieść przyszłości (S. Cukrowski, W. 1927) oraz Wyspa Lenina (S. Cukrowski. W. 1931), podejmujące opis politycznych uwarunkowań systemu, walk frakcyjnych i psychiki zaangażowanych w nie ludzi.

W dwóch kolejnych książkach: Andrzej Żarycz. Powieść - niestety fantazja (S. Cukrowski, W. 1930) oraz Precz z kryzysem. Powieść - niestety utopia (S. Cukrowski, W. 1934) podważa Kruger istotę gospodarczych, politycznych i ekonomicznych posunięć sanacji, proponując reformę ustroju II Rzeczpospolitej opartą na przesłankach systemu spółdzielczego. Utopie Edmunda Krugera stanowią niezwykle rzadką w warunkach polskich - odmianę traktatu zalecającego metodę stopniowego postępu społecznego i są wyrazem nie spełnionych marzeń autora, który zdawał sobie sprawę z nierealności swoich zamierzeń (zob. podtytuły ostatnich powieści).

Powieści

Utopie

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony