Eris

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
LEKSYKON FANTASTYKI
fiction

ERIS — w mitologii greckiej bogini niezgody.

Rodowód

Eris miała być córką Nyks i Erebu. Miała więc za rodzeństwo Eter oraz Hemera, następnie także Tanatosa, Hersperydy, Nemesis, Gerasa, Mojry, Hypnosa, Apate, Kery, Morosa, Momosa, i Filotesa. Według innej z wersji była siostrą oraz towarzyszką Aresa. Eris dała początek takim upersonifikowanym istotom jak Głód, Ból, Trud, Zapomnienie, Przysięga, Walka i innym.

Według tradycji przekazanej przez Hezjoda w jego Teogonii miała Eris bliźniaczkę, w sensie znaczenia nie rodowodu, postać o tym samym co ona imieniu, która jednak była, w przeciwieństwie do Eris siejącej niezgodę, postacią pozytywną, przyczyną twórczej, nie destrukcyjnej, rywalizacji.

Wygląd

Eris była skrzydlata.

Charakterystyka

Eris miała towarzyszyć Aresowi. Pojawiła się przy jego boku na polach bitew, siejąc zamęt i, zgodnie ze swoim mianem i funkcją, niezgodę. Eris pojawiła się na uroczystości weselnej Tetydy i Peleusa i rzuciła złote jabłko niezgody, z napisem "dla najpiękniejszej", pomiędzy boginie Atenę, Herę oraz Afrodytę, urażona brakiem zaproszenia. Stało się to pośrednią przyczyną wojny trojańskiej, ponieważ poproszony o wydanie wyroku Parys przyznał jabłko Afrodycie a ta z wdzięczności ofiarowała mu piękną Helenę.

Literatura

  • Grimal P., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1997.
  • Kempiński A. M., Słownik mitologii ludów indoeuropejskich, Poznań 1993.
  • Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1997.
  • Schmidt J., Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Katowice 2006.
  • Stankiewicz L., Ilustrowany słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 2008.

(aut. Izabela Ozga)

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony