Théophile Gautier
Théophile Gautier | |
Data i miejsce urodzenia | 31 sierpnia,1811 Tarbes |
Data i miejsce śmierci | 23 października 1872 Neuilly-sur-Seine |
Narodowość | Francja |
‘’’Théophile Gautier’’’, (pol.) Teofil Gautier (ur. 31 sierpnia 1811 w Tarbes, zm. 23 października 1872 w Neuilly-sur-Seine koło Paryża) - francuski pisarz, poeta, dramaturg, publicysta, krytyk literacki, teatralny i sztuki; przedstawiciel drugiej generacji romantycznej, prekursor parnasizmu.
Théophile Gautier pochodził z gaskońskiej rodziny mieszczańskiej, która wkrótce po jego narodzinach przeniosła się do Paryża. Studia Gautier podjął w Paryżu.Poznał wówczas m.in. Gérarda de Nervala. Początkowo chciałsię poświęcić karierze malarskiej, jednak w 1829 poznaje Victora Hugo, który zaszczepia w nim zamiłowanie do literatury. Niedługo później, w 1830, staje się przywódcą młodej literatury w walce z klasykami w batalii o dramat Hugo Hernani.
Swoje pierwsze dzieła poetyckie piszepod wpływem epoki romantyzmu i do poezji lat trzydziestych wnosi romantyczny ton satanizmu i grozy, który ujawnia się zwłaszcza w poemacie Komedia śmierci (1838). Gautier jawi się jako poeta niezwykle wrażliwy na kolory i kształty. Sam Baudelaire nazywa go czarodziejem literatury i w 1857 to właśnie jemu dedykuje swój zbiór wierszy Kwiaty zła.
Gautier szybko jednak odcina się od romantyków, chociaż według niektórych jego dusza do końca życia pozostaje romantyczna. W zbiorze „LesJeunes-France” z ironią opisuje obyczaje i nastroje ówczesnej bohemy artystycznej. W przedmowie powieści z 1835 „Panna de Maupin” zawiera manifest doktryny „sztuka dla sztuki”. Gautier, tak jak i inni pisarze epoko - Musset oraz Nerval, dorastał w dobie bogacącego się mieszczaństwa i chociaż nie akceptował ani jego praktyk ani ideologii to jednak na tym biernym oporze poprzestawał. Zgodnie z doktryną „sztuka dla sztuki” nie wierzył w społeczną funkcję sztuki. Skupiał swą uwagę na tym co indywidualne i wewnętrzne. Fascynował się psychiką człowieka. Pociągało go to, co jednostkowe, emocjonalne i stłumione.
Stąd też narodziło się zainteresowanie u Gautiera konwencją literatury fantastycznej, znanej przez niego z Anglii i Niemiec. W latach trzydziestych i czterdziestych publikuje, inspirowane dziełami E.T.A. Hauffmanna, pierwsze opowieści fantastyczne: „La Cafetière”(1831), „Onufriusz” (1832), „Panna młoda z krainy snów”(1836), „Le Chevalier double” (1840), „Stopa Mumii” (1840), „Dwóch aktorów w jednej roli” (1841). Także „La Piped’opium”(1838) i „Klub Haszyszystów” (1846) można zaliczyć do nurtu fantastyki. Jego twórczość fantastyczną wieńczą trzy wybitne utwory: „Awatar” (1856), „Jettatura” (1856) i „Spirite” (1865).
Théophile Gautier kreśli fabułę swych utworów w sposób realistyczny, jednak wprowadza do niej zdarzenie, które nie sposób wytłumaczyć przez prawa fizyczne. Wydaje się ono dziwne, niezwykłe, cudowne. Intryguje, dziwi, niepokoi. Autor tak przekształca rzeczywistość i w taki sposób przedstawia los postaci, że zmusza do refleksji nad tajnikami psychiki ludzkiej. Gautier sięga do fantastyki w sposób niezwykle subtelny i oryginalny.
Jako pisarz nie ograniczał się jednak wyłącznie do fantastyki, interesował się także starożytnością, co widoczne jest w jego opowiadaniach takich jak chociażby „Unenuit de Cléopatre” (1838) czy „Le roi Candaule” (1844). Jest także autorem powieści z dziejów Egiptu „Romans Mumii” (1857). Gautier został pochowany na Cmentarzu Montmartre w Paryżu, a autorem pomnika na jego grobie był polski rzeźbiarz - Cyprian Godebski.
Spis treści |
Powieści
- Mademoiselle de Maupin. Double amour (1835), Panna de Maupin(1918)
- L'Eldorado, inny tytuł Fortunio (1837-1838)
- Militona (1847)
- Les Roués innocents (1847)
- Les Deux étoiles (1848), inny tytuł Partie carrée (1851) i La Belle Jenny (1865)
- Jean et Jeannette (1850)
- Le Roman de la momie (1858), Romans mumii (1911)
- Le Capitaine Fracasse (1863), Kapitan Fracasse
Zbiory opowiadań
- Les Jeunes-France (1833), zawartość:
- Sous la table
- Onuphrius ou les Vexations fantastiques d’un admirateur d’Hoffmann, - Onufriusz czyli fantastyczne udręki pewnego wielbiciela Hoffmanna (1980)
- Daniel Jovard
- Celle-ci et celle-là
- Élias Wildmanstadius
- Le Bol de punch
- Une Larme du diable (1839) – zawartość:
- La Chaîne d'or ou L'Amant partagé
- Omphale. Histoire rococo, - Omfala. Historia w stylu rokoko (1980)
- Le Petit Chiende la marquise
- Le Nid de rossignols
- La Morte amoureuse, - Panna młoda z krainy snów (1961)
- Une nuit deCléopâtre
- Nouvelles (1845) – zawartość:
- La Toison d'or
- Le Roi Candaule
- La Peau de tigre (1852) – zawartość:
- La Mille et Deuxième Nuit
- Le Pavillon sur l'eau
- Deux acteurs pour un rôle, - Dwóch aktorów w jednej roli (1980)
- L'Oreiller d'une jeune fille
- Le Berger
- Le Pied de momie, Stopamumii(1965)
- Angela, innytytuł:La Cafetière
- La Maison de mon oncle, autre titre pour L'Âme de la maison
- L'Enfant aux souliers de pain
- La Pipe d'opium
- Arria Marcella
- Avatar (1857), - Awatar (1921)
- Jettatura(1857), - Jettatura (1980)
- Romans et contes(1863) – zawartość:
- Le Chevalier double
- Le Club des hachichins, - Klub haszyszystów (1925)
La Peau de tigre (1866) – drugie wydanie zbioru uzupełnione o opowiadania:
- Une visite nocturne
- La Fausse conversion
- Feuillets de l'album d'un jeune rapin
- One of Cleopatra's Nights and Other Fantastic Romances (1882)
- Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
Opowiadania
- La Cafetière (1831)
- Avatar (1833) - Awatar lub Powtórne wcielenie Awatar, Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
- Onuphrius, ou les Vexations fantastiques d’un admirateur d’Hoffmann - Onufriusz, czyli fantastyczne udręki pewnego wielbiciela Hoffmanna Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
- La morte amoureuse (1836)
- Une nuit de Cleopatre (1838)
- Le Pied de Momie (1840) - Stopa mumii Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne, Niesamowite opowieści: Klasyka powieści grozy
- Deux Acteurs pour un rôle (1841) - Dwóch aktorów w jednej roli Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
- Le Club des hachichins (1846) - Klub haszyszystów Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
- Future Paris (1851)
- Iettatura (1856) - Iettatura Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne
- The Romance of a Mummy (1858) Romans mumii
- Omphale (1882) - Omfala Stopa mumii i inne opowiadania fantastyczne, Francuskie opowiadania o miłości
- King Candaules (1882)
- Arria Marcella (1882) - Arria Marcella Historie osobliwe i fantastyczne: Nowela francuska od Cazotte'a do Apollinaire'a
- The Double Knight (1993)
- La Morte amoureuse - Panna młoda z krainy snów Fantastyczne opowieści
- The Divided Knight (2002)
Inna twórczość
- Biografie kompozytorów :
- Mozart (1864)
- Spontini (1854)
- Méhul (1851)
- Meyerbeer (1854)
- Halévy (1852)
- Auber (1850, 1851)
- Adolphe Adam (1849, 1850, 1853)
- Rossini (1852)
- Donizetti (1854)
- Berlioz (1839, 1854, 1869, 1870)
- Félicien David (1848, 1851)
- Gounod (1854)
- Ambroise Thomas (1850, 1853)
- François Bazin (1849)
- Victor Massé (1853)
- Niedermeyer (1844, 1853)
- Chopin (1849)
- Richard Wagner (1857, 1869)
- Inne dzieła
- De la mode (1858)
- Honoré de Balzac (biografia)(1859)
- Les Vosges(1860)
- Dessins de Victor Hugo(1863)
- Rapport sur les progrès de la poésie (1868)
- Ménagerie intime (1869)
- La Nature chez elle (1870)
- Tableaux de siège (1871)
- Souvenirs de théâtre, d'art et de critique (1903)
- Poezja
- Poésies (1830), wydane następnie w zbiorze Albertus ou L'Ame et le péché (1833)
- La Comédie de la mort (1838)
- Espagna, opublikowane w zbiorze Poésies complètes (1845)
- Émaux et camées (1852, późniejsze wydania uzupełniane 1853, 1858, 1863,1872)
- Balet i sztukiteatralne
- Une larme du diable(1839)
- Giselle, ou Les Wilis, balet (1841)
- Un voyage en Espagne(1843)
- La Péri, balet (1845)
- Le Tricorne enchanté (1845)
- La Juive de Constantine (1846)
- Regardez mais ne touchez pas (1847)
- Le Selam (1850)
- Paquerette, balet (1851)
- Gemma, balet (1854)
- Sacountala, balet (1858)
- La Femme de Diomède (1860)
- Dzienniki z podróży
- Tras los montes, późniejLe Voyage en Espagne (1843), Podróż do Hiszpanii (1979)
- Zigzags (1845), później Caprices et zigzags (1852)
- Italia (1852)
- Constantinople (1853)
- Quand on voyage (1865)
- Loin de Paris, zbiór artykułów (1865)
- Impressions de Voyage en Suisse (1865)
- Voyage en Russie (1867)
- L'Orient, wydany pośmiertnie (1877)
- Les Vacances du lundi, zbiór artykułów, wydany pośmiertnie (1884)
- Krytykasztuki, krytykaliteracka
- Les Grotesques (1843)
- Salon de 1847
- Les Beaux-Arts en Europe (1855)
- L'Art moderne (1856)
- Histoire de l'art dramatique en France depuis vingt-cinq ans (1858)
- Honoré de Balzac (1858)
- Abécédaire du salon de 1861
- Rapport sur le progrès des Lettres (1868)
- Histoire du Romantisme, ostatnie dzieło, nieukończone (1874), Pisarze i artyści romantyczni (1975)
- Portraits contemporains, wydanie pośmiertne (1874)
- Portraits et souvenirs littéraires, wydanie pośmiertne(1875)
- Curiosa
- Lettre à la Présidente (1850, opublikowane 1890)
Opracowała Agnieszka Loska