Théophile Gautier

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Théophile Gautier
Theophile gautier.jpg
Data i miejsce urodzenia 31 sierpnia,1811
Tarbes
Data i miejsce śmierci 23 października 1872
Neuilly-sur-Seine
Narodowość Francja


‘’’Théophile Gautier’’’, (pol.) Teofil Gautier (ur. 31 sierpnia 1811 w Tarbes, zm. 23 października 1872 w Neuilly-sur-Seine koło Paryża) - francuski pisarz, poeta, dramaturg, publicysta, krytyk literacki, teatralny i sztuki; przedstawiciel drugiej generacji romantycznej, prekursor parnasizmu. Théophile Gautier pochodził z gaskońskiej rodziny mieszczańskiej, która wkrótce po jego narodzinach przeniosła się do Paryża. Studia Gautier podjął w Paryżu.Poznał wówczas m.in. Gérarda de Nervala. Początkowo chciałsię poświęcić karierze malarskiej, jednak w 1829 poznaje Victora Hugo, który zaszczepia w nim zamiłowanie do literatury. Niedługo później, w 1830, staje się przywódcą młodej literatury w walce z klasykami w batalii o dramat Hugo Hernani. Swoje pierwsze dzieła poetyckie piszepod wpływem epoki romantyzmu i do poezji lat trzydziestych wnosi romantyczny ton satanizmu i grozy, który ujawnia się zwłaszcza w poemacie Komedia śmierci (1838). Gautier jawi się jako poeta niezwykle wrażliwy na kolory i kształty. Sam Baudelaire nazywa go czarodziejem literatury i w 1857 to właśnie jemu dedykuje swój zbiór wierszy Kwiaty zła.

Gautier szybko jednak odcina się od romantyków, chociaż według niektórych jego dusza do końca życia pozostaje romantyczna. W zbiorze „LesJeunes-France” z ironią opisuje obyczaje i nastroje ówczesnej bohemy artystycznej. W przedmowie powieści z 1835 „Panna de Maupin” zawiera manifest doktryny „sztuka dla sztuki”. Gautier, tak jak i inni pisarze epoko - Musset oraz Nerval, dorastał w dobie bogacącego się mieszczaństwa i chociaż nie akceptował ani jego praktyk ani ideologii to jednak na tym biernym oporze poprzestawał. Zgodnie z doktryną „sztuka dla sztuki” nie wierzył w społeczną funkcję sztuki. Skupiał swą uwagę na tym co indywidualne i wewnętrzne. Fascynował się psychiką człowieka. Pociągało go to, co jednostkowe, emocjonalne i stłumione.

Stąd też narodziło się zainteresowanie u Gautiera konwencją literatury fantastycznej, znanej przez niego z Anglii i Niemiec. W latach trzydziestych i czterdziestych publikuje, inspirowane dziełami E.T.A. Hauffmanna, pierwsze opowieści fantastyczne: „La Cafetière”(1831), „Onufriusz” (1832), „Panna młoda z krainy snów”(1836), „Le Chevalier double” (1840), „Stopa Mumii” (1840), „Dwóch aktorów w jednej roli” (1841). Także „La Piped’opium”(1838) i „Klub Haszyszystów” (1846) można zaliczyć do nurtu fantastyki. Jego twórczość fantastyczną wieńczą trzy wybitne utwory: „Awatar” (1856), „Jettatura” (1856) i „Spirite” (1865).

Théophile Gautier kreśli fabułę swych utworów w sposób realistyczny, jednak wprowadza do niej zdarzenie, które nie sposób wytłumaczyć przez prawa fizyczne. Wydaje się ono dziwne, niezwykłe, cudowne. Intryguje, dziwi, niepokoi. Autor tak przekształca rzeczywistość i w taki sposób przedstawia los postaci, że zmusza do refleksji nad tajnikami psychiki ludzkiej. Gautier sięga do fantastyki w sposób niezwykle subtelny i oryginalny.

Jako pisarz nie ograniczał się jednak wyłącznie do fantastyki, interesował się także starożytnością, co widoczne jest w jego opowiadaniach takich jak chociażby „Unenuit de Cléopatre” (1838) czy „Le roi Candaule” (1844). Jest także autorem powieści z dziejów Egiptu „Romans Mumii” (1857). Gautier został pochowany na Cmentarzu Montmartre w Paryżu, a autorem pomnika na jego grobie był polski rzeźbiarz - Cyprian Godebski.


Spis treści

Powieści

  • Mademoiselle de Maupin. Double amour (1835), Panna de Maupin(1918)
  • L'Eldorado, inny tytuł Fortunio (1837-1838)
  • Militona (1847)
  • Les Roués innocents (1847)
  • Les Deux étoiles (1848), inny tytuł Partie carrée (1851) i La Belle Jenny (1865)
  • Jean et Jeannette (1850)
  • Le Roman de la momie (1858), Romans mumii (1911)
  • Le Capitaine Fracasse (1863), Kapitan Fracasse

Zbiory opowiadań

  • Les Jeunes-France (1833), zawartość:
    • Sous la table
    • Onuphrius ou les Vexations fantastiques d’un admirateur d’Hoffmann, - Onufriusz czyli fantastyczne udręki pewnego wielbiciela Hoffmanna (1980)
    • Daniel Jovard
    • Celle-ci et celle-là
    • Élias Wildmanstadius
    • Le Bol de punch
  • Une Larme du diable (1839) – zawartość:
    • La Chaîne d'or ou L'Amant partagé
    • Omphale. Histoire rococo, - Omfala. Historia w stylu rokoko (1980)
    • Le Petit Chiende la marquise
    • Le Nid de rossignols
    • La Morte amoureuse, - Panna młoda z krainy snów (1961)
    • Une nuit deCléopâtre
  • Nouvelles (1845) – zawartość:
    • La Toison d'or
    • Le Roi Candaule
  • La Peau de tigre (1852) – zawartość:
    • La Mille et Deuxième Nuit
    • Le Pavillon sur l'eau
    • Deux acteurs pour un rôle, - Dwóch aktorów w jednej roli (1980)
    • L'Oreiller d'une jeune fille
    • Le Berger
    • Le Pied de momie, Stopamumii(1965)
    • Angela, innytytuł:La Cafetière
    • La Maison de mon oncle, autre titre pour L'Âme de la maison
    • L'Enfant aux souliers de pain
    • La Pipe d'opium
    • Arria Marcella
  • Avatar (1857), - Awatar (1921)
  • Jettatura(1857), - Jettatura (1980)
  • Romans et contes(1863) – zawartość:
    • Le Chevalier double
    • Le Club des hachichins, - Klub haszyszystów (1925)

La Peau de tigre (1866) – drugie wydanie zbioru uzupełnione o opowiadania:

Opowiadania

Inna twórczość

  • Biografie kompozytorów :
    • Mozart (1864)
    • Spontini (1854)
  • Méhul (1851)
    • Meyerbeer (1854)
    • Halévy (1852)
    • Auber (1850, 1851)
    • Adolphe Adam (1849, 1850, 1853)
    • Rossini (1852)
    • Donizetti (1854)
    • Berlioz (1839, 1854, 1869, 1870)
    • Félicien David (1848, 1851)
    • Gounod (1854)
    • Ambroise Thomas (1850, 1853)
    • François Bazin (1849)
    • Victor Massé (1853)
    • Niedermeyer (1844, 1853)
    • Chopin (1849)
    • Richard Wagner (1857, 1869)
  • Inne dzieła
    • De la mode (1858)
    • Honoré de Balzac (biografia)(1859)
    • Les Vosges(1860)
    • Dessins de Victor Hugo(1863)
    • Rapport sur les progrès de la poésie (1868)
    • Ménagerie intime (1869)
    • La Nature chez elle (1870)
    • Tableaux de siège (1871)
    • Souvenirs de théâtre, d'art et de critique (1903)
  • Poezja
    • Poésies (1830), wydane następnie w zbiorze Albertus ou L'Ame et le péché (1833)
    • La Comédie de la mort (1838)
    • Espagna, opublikowane w zbiorze Poésies complètes (1845)
    • Émaux et camées (1852, późniejsze wydania uzupełniane 1853, 1858, 1863,1872)
  • Balet i sztukiteatralne
    • Une larme du diable(1839)
    • Giselle, ou Les Wilis, balet (1841)
    • Un voyage en Espagne(1843)
    • La Péri, balet (1845)
    • Le Tricorne enchanté (1845)
    • La Juive de Constantine (1846)
    • Regardez mais ne touchez pas (1847)
    • Le Selam (1850)
    • Paquerette, balet (1851)
    • Gemma, balet (1854)
    • Sacountala, balet (1858)
    • La Femme de Diomède (1860)
  • Dzienniki z podróży
    • Tras los montes, późniejLe Voyage en Espagne (1843), Podróż do Hiszpanii (1979)
    • Zigzags (1845), później Caprices et zigzags (1852)
    • Italia (1852)
    • Constantinople (1853)
    • Quand on voyage (1865)
    • Loin de Paris, zbiór artykułów (1865)
    • Impressions de Voyage en Suisse (1865)
    • Voyage en Russie (1867)
    • L'Orient, wydany pośmiertnie (1877)
    • Les Vacances du lundi, zbiór artykułów, wydany pośmiertnie (1884)
  • Krytykasztuki, krytykaliteracka
    • Les Grotesques (1843)
    • Salon de 1847
    • Les Beaux-Arts en Europe (1855)
    • L'Art moderne (1856)
    • Histoire de l'art dramatique en France depuis vingt-cinq ans (1858)
    • Honoré de Balzac (1858)
    • Abécédaire du salon de 1861
    • Rapport sur le progrès des Lettres (1868)
    • Histoire du Romantisme, ostatnie dzieło, nieukończone (1874), Pisarze i artyści romantyczni (1975)
    • Portraits contemporains, wydanie pośmiertne (1874)
    • Portraits et souvenirs littéraires, wydanie pośmiertne(1875)
  • Curiosa
    • Lettre à la Présidente (1850, opublikowane 1890)

Opracowała Agnieszka Loska

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony