Waldemar Łysiak

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Waldemar Łysiak
LysiakW2.jpeg
Data i miejsce urodzenia 8 marca,1944
Warszawa
Narodowość Polska
LysiakW.jpeg

Waldemar Łysiak (ur. 8 marca 1944 w Warszawie) (używał następujących pseudonimów literackich Valdemar Baldhead, Archibald, Mark W. Kingden, Rezerwowy Ł.) – polski pisarz i publicysta, architekt, napoleonista, bibliofil. Łysiak jest właścicielem prywatnych zbiorów bibliofilskich, zawierających m.in. rękopisy wierszy Norwida oraz jedyny istniejący pierwodruk Trenów Kochanowskiego. Ojciec Tomasza Łysiaka, dziennikarza radiowego i aktora.

Ukończył Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa w Warszawie. Następnie kontynuował naukę na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, który ukończył w 1968. Studiował później historię sztuki na Uniwersytecie Rzymskim oraz w Międzynarodowym Centrum Studiów nad Ochroną i Konserwacją Zabytków w Rzymie. W 1977 obronił na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej pracę doktorską pt. "Doktryna fortyfikacyjna Napoleona". Wykładał historię kultury i cywilizacji na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.

Spis treści

Twórczość

We wrześniu 1969 roku na łamach "Myśli społecznej" ukazał się artykuł Łysiaka o Irlandii za czasów napoleońskich. Debiut beletrystyczny nastąpił pod koniec 1972, gdy w miesięczniku "Morze" wydrukowano dwie nowele marynistyczne: Spowiedź galernika i Misja korsarza. Pierwszą powieścią była Kolebka wydana w 1974, nagrodzona w konkursie z okazji 50-lecia ZLP i 25-lecia PRL.

Po powrocie ze studiów na La Sapienzy napisał esej o Orvieto, który stał się później częścią wydanych w 1974 Wysp zaczarowanych.

Jego kolejne publikacje to książki o tematyce napoleońskiej. Szuańska ballada z 1976 to historia konfliktu pomiędzy Napoleonem i Georges'em Cadoudalem, przywódcą rojalistycznych szuanów. Wydany w 1980 Szachista opisuje nieudaną próbę porwania Napoleona, którą zaplanowali torysi pod przywództwem Roberta Castlereagh. Uprowadzenia próbowano dokonać za pomocą Mechanicznego Turka. Inne książki o podobnej tematyce z tego okresu to: Francuska ścieżka (1976), Empirowy pasjans (1977), Cesarski poker (1978).

W 1981 opublikował Flet z mandragory (ukończony w 1978). W 1984 wydał zbiór opowiadań MW, pod okiem PRL-owskiej cenzury przemycił opis zbrodni katyńskiej opisując fikcyjny "mord na szwoleżerach polskich w Bourreaugne" ("bourreau" to po francusku kat).

W latach 70. i 80. XX wieku był aktywnym felietonistą, w prasie ukazało się niemal 300 artykułów jego autorstwa. W latach 1976-1981 pisał dla warszawskiej Stolicy i Perspektyw. Artykuły opisywały między innymi życie codzienne w Polsce oraz jego podróże zagraniczne.

Jako publicysta zajmował się głównie ochroną zabytków. Jego "Raport o stanie zabytków" został uznany przez Wolną Europę "artykułem miesiąca na kraj". W swoich felietonach krytykował niedbałość lokalnych władz partyjnych wobec substancji zabytkowej. Zarzucał im uprawianie antyrządowego sabotażu. Dla poparcia zarzutów używał słów pierwszego sekretarza partii Edwarda Gierka o obowiązku szanowania zabytków. Po 13 grudnia 1981 zaprzestał uprawiania publicystyki aż do 1989. Nadal jednak wydawano jego książki.

Łysiak jest autorem trylogii łotrzykowsko-heroicznej, w skład której wchodzą następujące książki: tom 1 – Dobry (1990), tom 2 – Konkwista (1988, opublikowana pod pseudonimem "Valdemar Baldhead") i tom 3 – Najlepszy (1992). W 2006 ukazał się Najgorszy, zmieniając cykl w czteroksiąg. Choć każda z książek cyklu jest osobnym dziełem, to łączą się ze sobą tematyką, postaciami i stylistyką okładek. Ze względu na okładkę i nawiązanie tytułem mogłoby się wydawać, że cykl ma 5 części, ale wydany w 1990 Lepszy jest pamiętnikiem zmagań autora z cenzurą.

Waldemar Łysiak jest także autorem ośmiotomowego ilustrowanego przewodnika po malarstwie Malarstwo białego człowieka, wydanego w latach 1997-2000 oraz monografii Franka Lloyd Wrighta.

Łysiak publikował także artykuły publicystyczne na łamach takich pism jak: Najwyższy CZAS!, Nasza Polska, Tygodnik Solidarność, a także w prasie polonijnej. Artykuły te następnie ukazały się w zbiorze pt. Łysiak na łamach... oraz w pięciu kolejnych książkach: Łysiak na łamach 2 i czterech oznaczanych odrębnymi tytułami i podtytułem Łysiak na łamach oraz kolejny numer. Pisał również dla "Gazety Polskiej" i "Niezależnej Gazety Polskiej" jednak po konfliktach z obydwiema gazetami 18 lipca 2007 zerwał współpracę. Po czterech latach przerwy w pisaniu artykułów wrócił do publikowania w prasie. Jego pierwszy felieton po przerwie ukazał się w numerze 11/2011 "Uważam Rze" z 18 kwietnia 2011.

Wydał też cztery publikacje o charakterze publicystycznym – Stulecie kłamców (2000), Rzeczpospolitą kłamców – Salon (2004), dwuczęściowy Alfabet szulerów – Salon 2 (2006) oraz Mitologię świata bez klamek (2008). W pierwszej z nich przedstawia swoją wizję kłamstw występujących jego zdaniem powszechnie w polityce, dotyczących wojny, pokoju, demokracji, ekonomii, dekolonizacji, komunizmu, libertynizmu i relatywizmu.

Rzeczpospolita kłamców – Salon jest z kolei kontynuacją treści poruszanych we wcześniejszych książkach, ale tym razem Łysiak zajmuje się tym, co uważa za kłamliwe w polskim życiu publicznym. Obiektem krytyki stał się w niej m.in. Adam Michnik, Jacek Kuroń, a także środowisko byłego KOR-u nazwane przez niego "różowym salonem", które jego zdaniem kontroluje polskie media i politykę. Celami krytyki pisarza stali się również polscy laureaci nagrody Nobla: Wisława Szymborska i Czesław Miłosz, których antypolonizmu dowodził m.in. wyborem cytatów. W przypadku Miłosza zarzucono mu manipulację cytatami i sfałszowanie intencji autora. W 2005 książka została nominowana do nagrody im. Józefa Mackiewicza.

W Alfabecie szulerów – Salon 2 autor porusza i obszernie opisuje zakłamane jego zdaniem dziedziny polskiego życia publicznego (m.in. gospodarka, historia, lustracja), a także analizuje problemy dzisiejszej Europy i świata − dotyczące m.in. integracji europejskiej oraz demokracji.

Fantastyka

Kilka nowel o tematyce SF znalazło się w tomach: Perfidia (KAW, W. 1980, opublikowany. pod pseudonimem Valdemar Baldhead: Profesora Meadowsa teoria koła; Eliksir młodości; Odwet Wielkiego Muga; Operacja „Waterloo" - ostatnią nowelę przełożono na niemiecki), oraz MW (KAW, W, 1984: Zabójca bajek; Katedra w piekle; Bóg szachów; Człowiek w „żelaznej masce"). Według kilku nowel {Operacja „Waterloo", Człowiek w ,,żelaznej masce"; Eliksir młodości) zrealizowano słuchowiska radiowe. W 1981 ukazała się powieść Flet z mandragory (Czytelnik, W.), a w 1987 zbiór opowiadań Łysiak fiction (Alfa, W.). Dla autora Perfidii fantastyka naukowa jest rodzajem kostiumu literackiego. Jego utwory - sprawne warsztatowo, budzące zainteresowanie żywą, pasjonującą akcją - ukazują inność, przewrotność ludzkiej natury, wykorzystują technikę surrealistycznego przejaskrawienia, parodii, aforyzmu. Flet z mandragory jest fantastyczną alegorią mówiącą o mechanizmach władzy, spisku w tajemniczym państwie, w którym prezydent wyobcował się od poddanych na tyle, że nikt nie zauważył jego śmierci.

Twórczość fantastyczna

Opowiadania

Inna twórczość

  • Kolebka (Poznań 1974, 1983, 1987, 1988)
  • Wyspy zaczarowane (Warszawa 1974, 1978, Kraków 1986, Chicago-Warszawa 1997)
  • Szuańska ballada (Warszawa 1976, 1980, Kraków 1991)
  • Francuska ścieżka (Warszawa 1976, 1980, Kraków 1984, Exlibris 2000)
  • Empirowy pasjans (Warszawa 1977, 1984, Poznań 1990)
  • Cesarski poker (Warszawa 1978, Kraków 1991)
  • Asfaltowy saloon (Warszawa 1980, 1986)
  • Szachista (Warszawa 1980, Kraków 1982, 1989)
  • Frank Lloyd Wright (Warszawa 1982, Chicago-Warszawa 1999)
  • MW (Kraków 1984, 1988)
  • Wyspy bezludne (Kraków 1987, Warszawa 1994)
  • Łysiak na łamach (Warszawa 1988)
  • Konkwista (Warszawa 1988, 1989, Chicago-Warszawa 1997)
  • Dobry (Warszawa 1990, Chicago-Warszawa 1997)
  • Napoleoniada (Warszawa 1990, Chicago-Warszawa 1998)
  • Lepszy (Warszawa 1990)
  • Milczące psy (Kraków 1990, Chicago-Warszawa 1997)
  • Najlepszy (Warszawa 1992, Chicago-Warszawa 1997)
  • Łysiak na łamach 2 (Warszawa 1993)
  • Statek (Warszawa 1994, Chicago-Warszawa 1999)
  • Łysiak na łamach 3 (Warszawa 1995)
  • Wilk i kuglarz - Łysiak na łamach 4 (Warszawa 1995)
  • Old-Fashion Man - Łysiak na łamach 5 (Chicago-Warszawa 1997)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 1 (Poznań 1997)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 2 (Chicago-Warszawa 1997)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 3 (Chicago-Warszawa 1998)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 4 (Chicago-Warszawa 1998)
  • Poczet Królów bałwochwalców (Chicago-Warszawa 1998)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 5 (Chicago-Warszawa 1999)
  • Napoleon fortyfikator (Chicago-Warszawa 1999)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 6 (Chicago-Warszawa 1999)
  • Cena (Chicago-Warszawa 2000) ISBN 83-87071-64-1
  • Malarstwo białego człowieka – tom 7 (Chicago-Warszawa 2000)
  • Stulecie kłamców (Chicago-Warszawa 2000)
  • Malarstwo białego człowieka – tom 8 (Chicago-Warszawa 2000)
  • Wyspa zaginionych skarbów 2001
  • Piórem i mieczem - Łysiak na łamach 6 2001
  • Kielich (2002)
  • Empireum (2003)
  • Rzeczpospolita kłamców - Salon (2004) ISBN 83-917612-5-8
  • Ostatnia kohorta (2005) ISBN 83-60297-04-5
  • Najgorszy (2006]) ISBN 83-60297-08-8
  • Alfabet szulerów część pierwsza A-L. Salon 2. (2006) ISBN 83-60297-11-8
  • Alfabet szulerów część druga M-Z. Salon 2. (2006) ISBN 83-60297-12-6
  • Talleyrand - Droga "Mefistofelesa". Warszawa (2007) ISBN 978-83-60297-18-6
  • Lider (2008) ISBN 978-83-60297-21-6
  • Historia Saskiej Kępy (2008) ISBN 978-83-60297-26-1
  • Mitologia świata bez klamek (2008) ISBN 978-83-60297-27-8
  • 4 (2009) ISBN 978-83-60297-33-9
  • Satynowy Magik (2011) ISBN 978-83-60297-52-0
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony