Kazimierz Truchanowski

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Kazimierz Truchanowski
Truchanowski.jpeg
Data i miejsce urodzenia 9 października,1904
Romanów (Wołyń)
Data i miejsce śmierci 18 sierpnia 1994
Warszawa
Narodowość Polska


Kazimierz Truchanowski (ur. 9 października 1904 w Romanowie na Wołyniu, zm. 18 sierpnia 1994 w Warszawie) – polski prozaik, tłumacz literatury niemieckiej i rosyjskiej.

Studiował medycynę na Uniwersytecie Św. Włodzimierza w Kijowie. Od 1925 mieszkał w Polsce. Debiutował na łamach czasopisma "Echa Leśne". Był długoletnim urzędnikiem Dyrekcji Lasów Państwowych. W okresie okupacji był leśniczym na Kielecczyźnie oraz żołnierzem Armii Krajowej. Po wojnie mieszkał w Łodzi, a następnie w Warszawie. Od 1947 był redaktorem tygodnika "Nowiny Literackie".

Był również tłumaczem, przekładał klasyków prozy rosyjskiej (m.in opowiadania Lwa Tołstoja i Antoniego Czechowa) oraz powieści Roberta Musila (Człowiek bez właściwości) i Franza Kafki (Zamek). Autor trylogii Zatrute studnie (lica Wszystkich Świętych, 1936; Apteka Pod Słońcem, 1938; Zmowa demiurgów, 1947); oraz tetralogii Młyny Boże (Niepokój, 1961; Tyranie, 1963; Zdejmowanie masek, 1965; Piekło nie zna snu, 1967).

Akcja tej ostatniej, nie pozbawiona wątków antyutopijnych, rozgrywa się w tajemniczym odrealnionym Mieście, które symbolizuje zinstytucjonalizowaną kulturę, usiłującą narzucić człowiekowi tożsame wzorce działania, normy i sposoby postępowania.

Rozwinięciem wspomnianych wątków staje się powieść Zatrzaśnięcie bram (1973). Charakter paraboliczny z elementami science fiction mają również Dzwony piekieł (PIW, W. 1977) i Totenhorn (PIW, W. 1979). Wspomniane książki opisują zagładę ziemskiej cywilizacji i jej ponowne narodziny na gruzach starego porządku. Fantastyka naukowa jest tu swego rodzaju kostiumem literackim, punktem wyjścia dla przemyśleń ukazujących współczesną cywilizację jako system przejściowy, nietrwały, wrogi człowiekowi i jego naturze. Powieści Kazimierza Truchanowskiego wprowadzają szereg odwołań mitologicznych i aluzji kulturowych, operują motywami poszukiwania, wędrówki; są prozą refleksyjno-nastrojową; stanowią lekturę trudną w odbiorze, wymagającą dużej koncentracji, zrozumienia współczesnych technik narracyjnych.

Twórczość fantastyczna

Inna twórczość

  • Zmowa demiurgów
  • Oratoria nocne
  • Grająca puszka
  • Tais z biedronką, czyli droga do nieba
  • Zatrute studnie
  • Piękny warkocz Bereniki
  • Młyny Boże
  • Piekło nie zna snu
  • Całowanie ziemi
  • Pocałunek
  • Droga do nieba
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony