Elf

Z encyklopediafantastyki.pl
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Aelf i sidhe – elfy w mitologii celtyckiej)
 
(Nie pokazano 33 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Leksykon
 
{{Leksykon
 
|typ=fiction
 
|typ=fiction
}}
+
}}__BEZSPISU__<categorytree mode=all style="float:right; clear:right; margin-left:1ex; border:1px solid gray; padding:0.7ex; background-color:white">Elf (Bibliografia)</categorytree>'''ELF''' - postać z mitologii nordyckiej.  
'''ELF'''
+
==Rodowód elfów==
+
W mitologii nordyckiej zwane ''álfar'', na terenach anglosaskich ''aelf'' a u Irlandczyków ''śidhe''. Wszystkie łączyła moc magiczna, ponadprzeciętna uroda, były też rasą stojącą wyżej niż ludzie. Álfar utożsamiane bywały z Vanirami, nordyckimi bogami natury, płodności i wegetacji ze względu na to, że słowo ''álfr'', czyli ''álfar'' w liczbie pojedynczej uważane bywa czasem za synonim słowa ''vanir''. Podobna sytuacja miała miejsce wśród aelf, które także wiązano z bóstwami niższego rzędu. Z kolei śidhe, wywodzą się z ludu stworzonego przez boginię Danu. Znana nam dzisiaj nazwa elf ma swoje korzenie w XIX wiecznej literaturze epoki romantyzmu. Poza tym mimo cech wspólnych stanowią istoty odrębne, przynależące do swoich mitologii.  
+
  
==Álfar – elfy w mitologii nordyckiej==
+
W mitologii nordyckiej elfy nazywane były ''álfar''. Dysponowały mocą magiczną, ponadprzeciętną urodą, były też rasą stojącą wyżej niż ludzie. Álfar utożsamiane bywały z Wanirami (Vanirami), nordyckimi bogami natury, płodności i wegetacji ze względu na to, że słowo ''álfr'', czyli ''álfar'' w liczbie pojedynczej uważane bywa czasem za synonim słowa ''vanir''.
Spośród wszystkich istot powołanych do życia przez nordyckich bogów elfy powstały po karłach, by zająć w hierarchii miejsce wyższe niż ludzie. Dzieliły się na elfy świetlane (Liosálfar) i elfy czarne (Döckálfar). Elfom świetlanym zostało przydzielone królestwo Alfheim, natomiast elfy czarne miały dzielić podziemną krainę Nidavellir wraz z karłami. Zarówno elfy czarne jak i elfy świetlane cieszyły się nadprzyrodzoną pięknością, którą przyrównywana była do boskiej. Z kolei wzrost miały mieć całkiem ludzki.
+
  
==Aelf i sidhe – elfy w mitologii celtyckiej==
+
Obok [[olbrzym | olbrzymów]], bogów [[Asowie | Asów]] i [[Wanowie | Wanów]], [[karzeł | karłów]] i ludzi byli jedną z sześciu ras zamieszkujących światy, skupione wokół drzewa świata, [[Yggdrasill (pojęcie) | Yggdrasilla]]. Jedną z pięciu, jeżeli [[troll | trolle]] utożsamiać z [[olbrzym | olbrzymami]]. Spośród wszystkich istot powołanych do życia przez nordyckich bogów elfy powstały po karłach, by zająć w hierarchii miejsce wyższe niż ludzie, bliskie bogom. Według tradycji przekazanej przez  Snorriego Sturlusona w ''Eddzie Prozaicznej'' dzieliły się na elfy świetlane (Liosálfar) i elfy ciemne (Döckálfar). Trzy z [[karzeł | karłów]] noszą imiona, który, ze względu na człon ''alf'', pozwala je także identyfikować z elfami ciemnymi  (Döckálfar) - Alf, Gandalf, Windalf.
Celtyccy aelf, wywodzący swoje korzenie z tradycji anglosaskiej, łączyli oszałamiającą urodę z niebezpieczną, kusicielską naturą. Zamieszkiwały Wyspy Brytyjskie, wzgardzając jednak Irlandią. Mogły wiązać się z ludźmi. Owocem tego związku miały być półelfy.
+
 
Irlandia zamiast aelf miała śidhe. Śidhe, zwane później Aes Śidhe, Ludem ze Wzgórz bądź Ludem z Kurhanów, wywodziły się z rasy zwanej Tuatha dé Dannan i stworzonej przez boginię Danu. Ów lud porzucił krainę nieśmiertelności by osiąść w Irlandii, zanim jeszcze przywędrował tam człowiek. Ponoć elfy do brzegów Irlandii przybiły na białych statkach ze wschodu, które zaraz po przybyciu spaliły. Później przegrawszy wojnę z ludźmi ci z ludu bogini, którzy postanowili pozostać, przybrali nazwę Daoine Sidhe i usunęli się do świata niewidzialnego dla żywych, ukrytego wśród wzgórz i kurhanów, byle z daleka od ludzkich siedzib. Stąd zwano ich także Aes Śidhe z czego śidhe, rozumiane jako kurhan bądź wzgórze, było przejściem do świata ukrytego przed wzorkiem zwykłych śmiertelników.
+
Według ''Eddy Poetyckiej'' zamieszkiwały królestwo Alfheimu (Sadybę Elfów), znajdujące się w niebie. Zgodnie z tradycją ''Eddy Prozaicznej'' elfom świetlanym zostało przydzielone królestwo Alfheim, natomiast elfy czarne miały dzielić podziemną krainę Swartalfheim wraz z karłami. Zarówno elfy czarne jak i elfy świetlane cieszyły się nadprzyrodzoną pięknością, którą przyrównywana była do boskiej. Z kolei wzrost miały mieć całkiem ludzki.
 +
 
 +
Niosły dobrobyt i urodzaj. Panem Alfheimu był [[Frey]], bóg z rodu [[Wanowie | Wanów]]. Elfy miał nauczyć sztuki run Dain, w ''Eddzie Poetyckiej'' wymieniany pośród [[karzeł | karłów]]. Elfy posługiwały się odmiennym językiem niż inne rasy. W ''Edda Poetyckiej'' odnaleźć można następujące określenia jakich używała ta rasa:
 +
 
 +
*Niebo - Piękny Dom
 +
*Ziemia - Zieleniejąca
 +
*Księżyc - Licznik Lat
 +
*Słońce - Piękne Koło
 +
*Chmury - Moc Powietrza
 +
*Wiatr - Ten, co z hukiem pędzi
 +
*Cisza - Uśpienie Dnia
 +
*Morze - Ciemnia Wód
 +
*Ogień - Pożar
 +
*Las - Piękność Konarów
 +
*Noc - Snu Rozkosz
 +
*Siew - Kiełek
  
 
==Elfy w wierzeniach chrześcijańskich==
 
==Elfy w wierzeniach chrześcijańskich==
 
Wierzenia chrześcijańskie przynoszą wyraźny podział na dobro i zło elfom znanym z mitologii nordyckiej, dodatkowo po raz pierwszy obdarzając elfy czarne dosłownie „odrażającym” wyglądem. To wtedy álfar nabiera negatywnych konotacji i bywa utożsamiany z najróżniejszymi istotami od szatana (Anglia) po koszmar (Niemcy, Anglia). Wyobrażenia tego ostatnio wiążą się ze średniowiecznymi przesądami o elfach zsyłających koszmary. Miały to robić poprzez siadanie na piersi śpiącej osoby. W wierzeniach ludowych stały się domowymi duszkami, odpowiedzialnymi za takie katastrofy jak stłuczone garnki, tworzenie kołtunów czy nieszczęśliwy wypadek  – drobne sprawy na które nie znajdowano racjonalnego wytłumaczenia. Przypisywano im także kradzież była oraz dzieci.  
 
Wierzenia chrześcijańskie przynoszą wyraźny podział na dobro i zło elfom znanym z mitologii nordyckiej, dodatkowo po raz pierwszy obdarzając elfy czarne dosłownie „odrażającym” wyglądem. To wtedy álfar nabiera negatywnych konotacji i bywa utożsamiany z najróżniejszymi istotami od szatana (Anglia) po koszmar (Niemcy, Anglia). Wyobrażenia tego ostatnio wiążą się ze średniowiecznymi przesądami o elfach zsyłających koszmary. Miały to robić poprzez siadanie na piersi śpiącej osoby. W wierzeniach ludowych stały się domowymi duszkami, odpowiedzialnymi za takie katastrofy jak stłuczone garnki, tworzenie kołtunów czy nieszczęśliwy wypadek  – drobne sprawy na które nie znajdowano racjonalnego wytłumaczenia. Przypisywano im także kradzież była oraz dzieci.  
  
==Elfy w literaturze==
+
==Elfy a [[sídhe]] i [[Tuatha Dé Danann]]==
Za jeden z ostatnich utworów, który przywołuje starą, mitologiczna tradycję związaną z elfami uznaje się Królową Wieszczek Edmunda Spensera. XVI wiek w literaturze przyniósł między innymi utożsamiane duchów celtyckich, czy wróżek z mitologicznymi elfami. To wreszcie literatura wywarła znaczący wpływ na postrzeganie tych istot w zupełnie odmienny sposób niż dotychczas. Jedną z osób, dzięki której elfy zasłynęły jako głupiutkie, nie grzeszące wzrostem istoty był Szekspir (np. ''Sen nocy letniej''). Z drugiej strony do słynnych  poematów należy [[''Król Olch'']] [[Johann Wolfgang von Goethe | Johanna Wolfganga von Goethego]], oparty na ludowej pieśni duńskiej i będący jej luźną interpretacją. W ten sposób romantyczna literatura stworzyła postać króla Elfów, Erlkóniga, czyli właśnie tytułowego Króla Olch.
+
Późniejsze źródła łączą elfy z celtyckimi [[sídhe]], a więc i [[Tuatha Dé Danann]] oraz z [[wróżka | wróżkami]].
 
+
==Elfy w fantastyce==
+
Inne, słynne elfy literackie wykreował [[ J.R.R. Tolkien]], odwołując się do mitologii nordyckiej i wierzeń celtyckich (śidhe). Elfy ze Śródziemia są nieśmiertelne, potężne i najstarsze ze wszystkich ras. Posługują się magią. Mogą zostać zabite, jednak powracając wtedy na nowo.  Najstarsi z nich mają po wiele tysięcy lat, co w żaden sposób nie odbija się na ich urodzie. Zamieszkują lasy – Lorien i Rivendell . Odmienny obraz elfów kreśli [[Andrzej Sapkowski]] w [[Sadze o wiedźminie]]. Elfy spotykamy także u [[Christopher Paolini | Christophera Paoliniego]] w jego cyklu [[Dziedzictwo]] czy w sadzie [[Pieśni i Miecze]] [[Elaine Cunningham]]. Z kolei elfy z [[Panowie i Damy | Panów i Dam]] [[Terry Pratchett | Terry’ego Pratchetta]] nie mają bynajmniej dobrych intencji.  
+
  
 
==Literatura==
 
==Literatura==
# W. Górczyk, ''Elfy – Istoty fantastyczne w mitologii nordyckiej'', Lublin 2009.
+
*''Edda poetycka'', BN, Warszawa 1986.
# W. Kopaliński, ''Wielki multimedialny słownik Władysława Kopalińskiego'' [CD-ROM].  
+
*Sturlusson S., ''Edda Prozaiczna'', Sandomierz 2007.
# A. Sapkowski, ''Rękopis znaleziony w smoczej jaskini'', Warszawa 2001.
+
*Słupecki L.P., ''Mitologia skandynawska w epoce Wikingów'', Kraków 2003.
#J.L. Borges, ''Zoologia fantastyczna'', Warszawa 1983.  
+
* W. Górczyk, ''Elfy – Istoty fantastyczne w mitologii nordyckiej'', Lublin 2009.
#D. Colbert, ''Magiczny świat Władcy Pierścieni. Mity, legendy i fakty, leżące u podstawy arcydzieła'', Warszawa 2003.
+
*W. Kopaliński, ''Wielki multimedialny słownik Władysława Kopalińskiego'' [CD-ROM].  
#M. Turowska-Rawicz, R. Sypek, ''Mitologie świata. Ludy skandynawskie'', Warszawa 2007.   
+
*A. Sapkowski, ''Rękopis znaleziony w smoczej jaskini'', Warszawa 2001.
# A. Szrejter, ''Mitologia germańska'', Warszawa 1997.
+
*J.L. Borges, ''Zoologia fantastyczna'', Warszawa 1983.  
#K. Haka-Makowiecka, M. Makowiecka, M. Węgrzecka, ''Leksykon fantastyki. Postacie, miejsca, rekwizyty, zjawiska'', Warszawa 2009.
+
*D. Colbert, ''Magiczny świat Władcy Pierścieni. Mity, legendy i fakty, leżące u podstawy arcydzieła'', Warszawa 2003.
 +
*M. Turowska-Rawicz, R. Sypek, ''Mitologie świata. Ludy skandynawskie'', Warszawa 2007.   
 +
*A. Szrejter, ''Mitologia germańska'', Warszawa 1997.
 +
*K. Haka-Makowiecka, M. Makowiecka, M. Węgrzecka, ''Leksykon fantastyki. Postacie, miejsca, rekwizyty, zjawiska'', Warszawa 2009.
 +
 
 +
(aut. [[Izabela Ozga]])
  
(aut. Izabela Ozga)
+
[[Kategoria: Bestiariusz]] [[Kategoria: Mitologia Celtów]] [[Kategoria: Mitologia Skandynawów]]

Aktualna wersja na dzień 21:38, 16 lut 2014

LEKSYKON FANTASTYKI
fiction

ELF - postać z mitologii nordyckiej.

W mitologii nordyckiej elfy nazywane były álfar. Dysponowały mocą magiczną, ponadprzeciętną urodą, były też rasą stojącą wyżej niż ludzie. Álfar utożsamiane bywały z Wanirami (Vanirami), nordyckimi bogami natury, płodności i wegetacji ze względu na to, że słowo álfr, czyli álfar w liczbie pojedynczej uważane bywa czasem za synonim słowa vanir.

Obok olbrzymów, bogów Asów i Wanów, karłów i ludzi byli jedną z sześciu ras zamieszkujących światy, skupione wokół drzewa świata, Yggdrasilla. Jedną z pięciu, jeżeli trolle utożsamiać z olbrzymami. Spośród wszystkich istot powołanych do życia przez nordyckich bogów elfy powstały po karłach, by zająć w hierarchii miejsce wyższe niż ludzie, bliskie bogom. Według tradycji przekazanej przez Snorriego Sturlusona w Eddzie Prozaicznej dzieliły się na elfy świetlane (Liosálfar) i elfy ciemne (Döckálfar). Trzy z karłów noszą imiona, który, ze względu na człon alf, pozwala je także identyfikować z elfami ciemnymi (Döckálfar) - Alf, Gandalf, Windalf.

Według Eddy Poetyckiej zamieszkiwały królestwo Alfheimu (Sadybę Elfów), znajdujące się w niebie. Zgodnie z tradycją Eddy Prozaicznej elfom świetlanym zostało przydzielone królestwo Alfheim, natomiast elfy czarne miały dzielić podziemną krainę Swartalfheim wraz z karłami. Zarówno elfy czarne jak i elfy świetlane cieszyły się nadprzyrodzoną pięknością, którą przyrównywana była do boskiej. Z kolei wzrost miały mieć całkiem ludzki.

Niosły dobrobyt i urodzaj. Panem Alfheimu był Frey, bóg z rodu Wanów. Elfy miał nauczyć sztuki run Dain, w Eddzie Poetyckiej wymieniany pośród karłów. Elfy posługiwały się odmiennym językiem niż inne rasy. W Edda Poetyckiej odnaleźć można następujące określenia jakich używała ta rasa:

  • Niebo - Piękny Dom
  • Ziemia - Zieleniejąca
  • Księżyc - Licznik Lat
  • Słońce - Piękne Koło
  • Chmury - Moc Powietrza
  • Wiatr - Ten, co z hukiem pędzi
  • Cisza - Uśpienie Dnia
  • Morze - Ciemnia Wód
  • Ogień - Pożar
  • Las - Piękność Konarów
  • Noc - Snu Rozkosz
  • Siew - Kiełek

Elfy w wierzeniach chrześcijańskich

Wierzenia chrześcijańskie przynoszą wyraźny podział na dobro i zło elfom znanym z mitologii nordyckiej, dodatkowo po raz pierwszy obdarzając elfy czarne dosłownie „odrażającym” wyglądem. To wtedy álfar nabiera negatywnych konotacji i bywa utożsamiany z najróżniejszymi istotami od szatana (Anglia) po koszmar (Niemcy, Anglia). Wyobrażenia tego ostatnio wiążą się ze średniowiecznymi przesądami o elfach zsyłających koszmary. Miały to robić poprzez siadanie na piersi śpiącej osoby. W wierzeniach ludowych stały się domowymi duszkami, odpowiedzialnymi za takie katastrofy jak stłuczone garnki, tworzenie kołtunów czy nieszczęśliwy wypadek – drobne sprawy na które nie znajdowano racjonalnego wytłumaczenia. Przypisywano im także kradzież była oraz dzieci.

Elfy a sídhe i Tuatha Dé Danann

Późniejsze źródła łączą elfy z celtyckimi sídhe, a więc i Tuatha Dé Danann oraz z wróżkami.

Literatura

  • Edda poetycka, BN, Warszawa 1986.
  • Sturlusson S., Edda Prozaiczna, Sandomierz 2007.
  • Słupecki L.P., Mitologia skandynawska w epoce Wikingów, Kraków 2003.
  • W. Górczyk, Elfy – Istoty fantastyczne w mitologii nordyckiej, Lublin 2009.
  • W. Kopaliński, Wielki multimedialny słownik Władysława Kopalińskiego [CD-ROM].
  • A. Sapkowski, Rękopis znaleziony w smoczej jaskini, Warszawa 2001.
  • J.L. Borges, Zoologia fantastyczna, Warszawa 1983.
  • D. Colbert, Magiczny świat Władcy Pierścieni. Mity, legendy i fakty, leżące u podstawy arcydzieła, Warszawa 2003.
  • M. Turowska-Rawicz, R. Sypek, Mitologie świata. Ludy skandynawskie, Warszawa 2007.
  • A. Szrejter, Mitologia germańska, Warszawa 1997.
  • K. Haka-Makowiecka, M. Makowiecka, M. Węgrzecka, Leksykon fantastyki. Postacie, miejsca, rekwizyty, zjawiska, Warszawa 2009.

(aut. Izabela Ozga)

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony